Apteczka firmowa – obowiązkowe wyposażenie

Każdy kierowca powinien mieć w samochodzie dobrze wyposażoną apteczkę
Pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia swoim pracownikom odpowiednich warunków pracy. Dotyczy to również dostępu do apteczki pierwszej pomocy. Powinna się ona znajdować w każdej firmie.
/ 19.10.2010 10:11
Każdy kierowca powinien mieć w samochodzie dobrze wyposażoną apteczkę

Wymóg zapewnianie apteczek pierwszej pomocy w zakładach pracy nakłada na pracodawców paragraf 44 ust. 1 pkt. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. nr 169 poz. 1650 ze zm.).

W myśl tego przepisu pracodawca ma obowiązek zapewnienia pracownikom swojej firmy sprawnie funkcjonującego systemu pierwszej pomocy oraz środków do udzielania pierwszej pomocy. Nie ma ścisłych wytycznych, określających ile apteczek powinno znajdować się w zakładzie pracy, gdzie powinno się je umieszczać i co powinno się znaleźć w ich wyposażeniu. Generalnie można przyjąć, że w małych firmach wystarczy jedna apteczka. Większe przedsiębiorstwa powinny zaś zapewnić osobne apteczki dla poszczególnych działów.

Zobacz też: Numer alarmowy 112

Wyposażenie firmowej apteczki

Powinno być uzależnione od charakteru działalności firmy i uwzględniać rodzaje i nasilenia zagrożeń występujących na jej terenie (§ 44 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia). Standardowy skład apteczki firmowej to:

  • woda utleniona,
  • opatrunki,
  • bandaże,
  • chusty trójkątne,
  • opaski elastyczne,
  • wata,
  • nożyczki,
  • rękawiczki lateksowe,
  • maseczka do sztucznego oddychania.

W apteczce nie powinno być natomiast żadnych lekarstw.

Miejsce przechowywania

Ważne jest, by apteczka była umieszczona w widocznym, łatwo dostępnym miejscu i odpowiednio oznakowana (biały krzyż na zielonym tle).
W firmie powinny być wyznaczone osoby odpowiedzialne za obsługę apteczki (przeszkolone w zakresie udzielania pierwszej pomocy). Niezależnie od tego, powinna się przy niej znajdować instrukcja udzielania pierwszej pomocy.

Niefrasobliwi pracodawcy, którzy nie przestrzegają bezpieczeństwa i higieny pracy, mogą ponieść z tego tytułu kary. Reguluje to art. 283 § 1 Kodeksu pracy.

Zobacz też: Jak zawiadomić o nagłym wypadku?

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Redakcja poleca

REKLAMA